Ord.mn | Mongolian Mining
Mongolia |  Mobile |  Rss

Нүүрсний компаниудыг дэмжих цаг ирлээ

-Нүүрсний компаниудаа дэмжихгүй бол БНХАУ-тай хийсэн  "тэрбум тонн нүүрс нийлүүлэх гэрээ” Монголын эдийн засгийг тэтгэхгүй, харин ч дөнгө болж мэднэ-

Ерөнхий сайд Н.Алтанхуяг өнгөрсөн оны аравдугаар сард БНХАУ-д албан ёсны айлчлал хийх үедээ 20 жилийн хугацаанд нийт тэрбум тонн нүүрс экспортлох урт хугацааны гэрээ байгуулсан билээ. Энэхүү гэрээ нүүрсний салбарын ирээдүйг гэрэлтүүлэх шиг л болсон. Энэ бол үнэхээр сайхан мэдээ мөнөөсөө мөн.

Гэхдээ... "Саалиа бэлдэхээс саваа бэлд” гэж үг бий. Ерөнхий сайд яах вэ, худалдан авагчаа тодорхой болгож, том тоотой гэрээ хийгээд ирлээ. Гэтэл энэ салбарт үйл ажиллагаа явуулж байгаа аж ахуйн нэгжүүдийн байдал ямар байгаа, хятадуудад амласан шигээ тэрбум тонн нүүрс 20 жилийн дотор /дунджаар жилд 50 сая тн/ гаргаж чадах уу үгүй юу гэдэг асуудлыг орхигдуулаад байх шиг. Санамж бичиг гэдэг бол зүгээр л тохироо. "Цаашдаа ингэж ажиллана шүү” гэдгээ тохиролцлоо л гэсэн үг. Харин санамж бичиг хатуу нөхцөлтэй гэрээ болоод ирэхийн цагт бид худалдан авагчийнхаа өмнө үүрэг хүлээнэ.

Амласан нүүрсээ нийлүүлж чадахгүй бол "гэрээгээ зөрчсөнд” тооцогдож, алданги, торгууль төлнө. Миний санаж байгаагаар "Эрдэнэс Тавантолгой” 2012 онд "Чалко”-д нийлүүлэх ёстой нүүрсээ бүрэн нийлүүлж чадаагүйгээс болж, үнэ шинэчлэх гэрээ тодорхой хугацаагаар саатаж байсан.

Хятадууд энэ шалтгааныг нэлээд хүндэтгэх шалтгаан болгон гаргаж тавин манайхныг хүнд байдалд оруулж байсан нь анзаарагдаж байсан юм. Тиймээс бид энэ том гэрээг хамтрагчдаа нэр хүндтэй, өөрсдөдөө ашигтай авч гарахын тулд салбарын компаниудаа хөл дээр нь босгох зайлшгүй шаардлагатай.   

Нууцгүй хэлэхэд нүүрсний салбар Монголын эдийн засгийг үүрч байгаа. Хэдэн жилийн өмнөөс "Эрдэнэт”-ийг гүйцэж, хамгийн их орлого оруулсан салбар болсон. Өөрөөр хэлбэл, нүүрсний салбар Монголын эдийн засгийг үүрч байна. Гэвч төрөөс дэмжлэг үзүүлэхгүй бол "Цаашдаа харин үүрэх нь үү үгүй юу” гэмээр байдал энэ салбарт үүсчихжээ.  Өнгөрсөн хугацаанд төр нүүрснээс зөвхөн "мөнгө олно” гэдгийг л эхэлж харсаар ирсэн байна. Гэтэл нүүрсийг олборлож буй үндэсний уул уурхайн компаниуд улсын төсвийнх нь талыг бүрдүүлэх мөнгөний эх үүсвэр болох нүүрсийг нь ямар нэг эрсдэл хүлээлгүйгээр, ашигтай олборлож чадаж байна уу гэдэгт анхаарч байгаа юм алга.

Төр маш томоор харж, асуудлуудыг шийдэхгүй биш шийдэж байгаа. Гашуунсухайт хилийн боомт дээр богинын төмөр зам тавьсан, экспортлох, хамтран ажиллах боломжийг нь хангасан гадны хамтрагч олох гэх мэтээр зоримог томхон шийдвэр гаргаж байгаа ч үндэсний уул уурхайн компаниудад хэр боломж байгаа вэ, энэ салбарт ажиллаж байгаа тэдэнд ямар бэрхшээлтэй асуудал байна вэ гэдгийг ерөөс анхаардаггүй, бас дэмждэггүй гэж хэлэхэд буруудахгүй.

Өөрөөр хэлбэл, төр хувийн хэвшлийн компаниудаас авах, идэх, татвар ихээр ногдуулж ашгийг нь хүртэхээ  урьтал болгохоос бус улсын хөгжилд нөлөөлөх нэг чухал салбарыг хөгжүүлэх гэж ядаж яваа тэдэнд туслах, дэмжих талаар тун хойрго хандаж байгааг олон жишээгээр дурьдаж болмоор байгаа юм. Хамгийн наад захын жишээ гэвэл, хууль эрхзүйн тогтвортой орчин Монголд алга. Монголын төр, хууль тогтоох байгууллага дандаа ниргэсэн хойно нь хашгирч ирсэн.

Гадны хөрөнгө оруулагчид итгэл алдаж, эсвэл тухайн хамтарч байгаа хоёр байгууллагын өөрсдөө шийдчих асуудалд төр хөндлөнгөөс оролцож, хөрөнгө оруулагчдын итгэлийг хөсөрдүүлэх гэх зэргээр тус болохоос илүүтэй ус болж ирсэн жишээ хангалттай олон бий.

Хууль эрхзүйн орчин тогтворгүй байгаагаас хөрөнгө оруулагчид хулжих, үндэсний компаниудаа татвараар, хуулиар сүрдүүлэх зэргээр олон бэрхшээлтэй асуудалд хутгадаг. Нэг жил, эсвэл хэдхэн сар хэрэгжиж байгаа хууль дарамт болохгүй байна гэж ямар ч компаний захирал, ажилчид хэлэхгүй. Асуудал буруу тал руу эргэсэн хойно хуулиа засч залруулах зэргээр хууль эрхзүйн орчинд дандаа "ниргэсэн хойно нь хашгирах” гэсэн зарчмаар ажилладаг. Хоёрдахь асуудал бол тээвэрлэлтийн шатахууны үнэ. Үүнийг ч бас жижиг гэж үзэх биз. Гэхдээ л шатахууны өрөнд дарамтлуулсан уул уурхайн компаниуд өнөөдөр үйл ажиллагаагаа зогсооход хүрчихээд байгаа нь жижиг асуудал яавч биш.

Төрөөс шатахууны үнийг тогтвортой байлгах үүднээс нефьт импортлогч компаниудад нөхөн төлбөр өгөх байдлаар шатахууны үнийг хүчээр барьж байгаа. Үүнийг эсэргүүцэх нэгэн байхад сайшаах хүн ч бий. Тухайлбал, "Төр шатахууны үнийг ингэж барьж байгаа нь хамгийн буруу. Жижиглэнгийн үнийг хатуу барилаа ч бөөний үнэд нөлөөлж чадахгүй учраас уул уурхай, газар тариалан эрхэлж байгаа аж ахуйн нэгжид үнийг хатуу барьж байгаа бодлого нь хүрч чадахгүй. Тэд маш их алдагдал хүлээнэ.
Өөрөөр хэлбэл, шатахууны хэрэглээ хамгийн өндөр байгаа эдгээр аж ахуйн нэгж, компаниуд бөөний үнээр шатахуун, түлш хэрэглэдэг. Тиймээс бөөний үнэд дарлуулж байгаа аж ахуйн нэгжүүд шатахуун, түлшний үнээ бүтээгдэхүүндээ шингээж, алдагдлаа нөхөх байдлаар явахаар шатахууны жижиглэнгийн үнийг барих нь ямар ч үр ашиггүй зүйл. Ялангуяа уул уурхайн компаниуд маш их алдагдал хүлээнэ” хэмээн эдийн засагч, улстөрчид олон удаа байр сууриа илэрхийлсэн ч түүнийг нь төр засаг тоохгүй явж ирсэн. Харамсалтай нь хэлээд байсан бэрхшээл өнөөдөр уул уурхайн компаниудад тулгарчихаад байна. Түлш, шатахууны үнээ уул уурхайн компаниуд дийлэхгүй байгаа.

Төрийн мэдлийн "Эрдэнэс Тавантолгой” компани л гэхэд "Чалкод” нийлүүлэх нүүрсний өрөөс гадна шатахуун, түлшний өрөндөө дарамтлуулчихаад байгааг төр засгийн удирдлагууд хамгийн сайн мэдэж байгаа билээ. Өрнөөсөө өндийж чадахгүй, өнөө маргаашийнхаа түлшний хэрэгцээг зохицуулах гэж ядаж байгаа төрийн мэдлийн компанийнхаа тулгарсан бэрхшээлтэй асуудлыг нь шийдчихэж чадахгүй атлаа том гэрээ байгуулж, нүүрсний салбараас төсөвт тэдэн төгрөг хуримтлуулна, Тавантолгойн хувьцааг худалдана эхэлнэ гэж том, том ярих шаардлага үнэндээ бол байхгүй.

Хувийн хэвшлийн МАК, "Энержи ресурс” компаниуд ч мөн түлшний өрөндөө баригдаж, үйл ажиллагаа нь хүндэрч эхэлсэн гэх. Нөгөө талаас шатахуун импортлогчид ч үүссэн энэ өрөөс болоод алдагдалтай ажиллаж буйг дурьдахгүй өнгөрч болохгүй. Гэтэл энэ бүхнийг мэдэж байгаа атлаа эдгээр бэрхшээлтэй асуудалд нь хуруугаа ч хөдөлгөхгүй байгаа учраас төрийн дэмжлэг уул уурхайн салбарт алга гэж дүгнэхэд хүрээд байгаа юм.

Албан бус мэдээллээр уул уурхайн компани, нефьт импортлогчдын хоорондох түлш, шатахууны үнийн өрийн хэмжээ 300 тэрбумд хүрсэн гэх мэдээлэл байна. Тэгэхээр жингийн цуваа явж л байдаг, жингэр нохой хуцаж л байдаг гэсэн зарчмаар уул уурхайн компаниуддаа хандмааргүй байгаа биз. Үр ашгийг нь өнөө маргаашгүй хүртэх гэж л байгаа бол зөв газар, зөв цагт зөв бодлогоор үндэсний компаниудаа дэмжмээр байна. Яг Австрали, АНУ шиг. Дэлхийн хамгийн том нүүрс экспортлогч Австрали улс нүүрснээс хангалттай ашиг олж чадаж байгаа нь төр засаг нь цаг үеэ мэдэрсэн зөв шийдвэр гаргаж алсыг харж асуудлаа шийдэж чаддагт нууц нь байдаг гэдэг.

Мөн АНУ ч эдийн засаг таагүй үед үндэсний хэмжээний томоохон компаниуддаа дэмжлэг үзүүлснээр бэрхшээлийг саадгүй давж байсан туршлагатай. Нүүрсний салбараас хамааралтай улс орнуудын энэ мэт таатай туршлагаас судлаж, төрөөс ямар байдлаар дэмжих ёстой вэ гэдгийг нэн даруй шийдэх цаг нь иржээ. Үүнээс гадна төрийн мэдлийн "Эрдэнэс Тавантолгой” компанид үүсээд байгаа нэг асуудал байгаа талаар албаны хүмүүс сэтгэл зовнин ярьж байсан юм.

Төмөр зам, нүүрсний экспортын дэргэд жижиг асуудал мэт харагдах ч яах аргагүй анхаарал татах шалтгаан байна билээ. Тодруулбал, Баруун, Зүүн Цанхиас олборлолт зэрэг хийж байгаа "Эрдэнэс Тавантолгой” компани нүүрсээ үнэд хүргэхийн тулд БНХАУ-аас 500-600 тээвэрлэгч оруулж ирэн ажиллуулж эхэлсэн нь шатахууны үнэ, машин техникийн лизин, ажилчдынхаа ахуй амьдралыг хангах зэргээр асар их мөнгөний дарамтад орчихсон уул уурхайн үндэсний компани, монгол жолооч нарыг ажилгүй, сул зогсоход хүргэж байгаа гэнэ лээ. Нүүрсээ үнэд хүргэхийн тулд цаад байгууллагатайгаа тохиролцож, чадварлаг, боловсон хүчнийг урьж ажиллуулж байгаа "Эрдэнэс Тавантолгой” компанийг буруутгах арга алга.

Гэтэл үндэсний компаниуд нь наана нь ажилгүй дампуурахдаа хүрч, монгол жолооч нар цалин авахгүй сууж байгааг нь зөвтгөх арга ч бас байхгүй. Тэгэхээр үүнд ч гэсэн төрийн оролцоо, төрөөс гаргах бодлого шийдвэр зайлшгүй хэрэгтэй байгаа юм. Монгол ажилчдынхаа мэргэжлийн ур чадвар, тэдний хүлээх хариуцлага зэрэг олон чухал шийдвэр, шуурхай бодлогыг яах аргагүй төрөөс л нэхэх болчихоод байна, эдгээр асуудлуудад.

Энэ мэт уул уурхайн үндэсний компаниудад жижиг юм шиг харагдах ч цаана нь олон мянган хүний амьдрал, улс орны эдийн засагт нөлөөлөх бэрхшээлтэй зүйлд төр бага ч гэсэн дэмжлэг үзүүлж, ниргэсэн хойно нь хашхирах бус ниргэхээс нь сэргийлж ажиллах цаг болжээ.

Б.Өнөртогтох



URL

АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд Ord.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 7012-1080 утсаар хүлээн авна.
  • IP: 172.105.241.135
Tips for purchasing a copy here.fake breitling watches People spend a lot of time searching for watches on the Internet, so it's easy to buy a good deal. replica breitling navitimer 8 There are many replicas of famous designer brands available for sale, and we can be sure that it looks high quality and good.
  • IP: 110.93.227.255
It’s appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I have read this post and if I could I wish to suggest you few interesting things or advice. Perhaps you could write next articles referring to this article. I desire to read even more things about it! 123movie
  • IP: 103.140.30.180
This is very educational content and written well for a change. It's nice to see that some people still understand how to write a quality post.! online casino
  • IP: 111.88.231.78
Pretty good post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed reading your blog posts. Any way I'll be subscribing to your feed and I hope you post again soon. Big thanks for the useful info.
A Different Version

I really like your take on the issue. I now have a clear idea on what this matter is all about..
nama nama situs judi slot online
  • IP: 111.88.113.68
There is so much in this article that I would never have thought of on my own. Your content gives readers things to think about in an interesting way. Thank you for your clear information.
Training Courses

Comments:

Add Comments
Name:*
E-Mail:
Comment:
Bold Italic Underline Strike | Align left Center Align right | Insert smilies Insert link URLInsert protected URL Select color | Add Hidden Text Insert Quote Convert selected text from selection to Cyrillic (Russian) alphabet Insert spoiler
Security Code: *
Exchange Rate
Foreign shares
New York Stock Exchange
Name Closing Changes
BHP Billiton
Ivanhoe Mines
90.53
23.3
1.44
0.00
Australian Stock Exchange
Name Closing Changes
General Mining Corp
Aspire Mining Limited
0.145
0.52
0.00
-0.02
London Stock Exchange
Name Closing Changes
Petro Matd Limited
polo Resources Limited
123.5
5.4
0.00
0.02
Hong Kong Stock Exchange
Name Closing Changes
Mongolian Mining Corporation
Mongolia Energy
9.59
1.14
0.00
-0.06
Toronto Stock Exchange
 
Metal exchange rates
1 Day Spot Gold Prices - Gold Price Chart
1 Week Copper Prices - Copper Price Chart
3 Month Uranium Price Chart - Uranium Price Per Pound
6 Month Iron Ore Fines Prices - Iron Ore Fines Price Chart
1 Day Spot Silver Prices - Silver Price Chart

dddddddddddddddddd

Coal price data
U-Boat replica watches replica rolex orologi replica watches
Free Mobile Sex Xvideos Deutsche Pornos selbstgemacht porn tube dutch Facial xxxxi videos beeg spy www xvi
Sexy Teen Porn Milflesben Porno Videos Korean Rip Danish Frau schwanger gefickt anal Geiler Hausbesuch Porno kostenlose vaginavidios
brutal anal hardcore sex money talks reality kings film porno au cinema Ellos ya saben cómo chupar girl fucked in alley xxuxx hd sex 4k www xxx xxx porn sunny leone video
xxx hd com www napal xxx com xxxx 18 porn sex video com hot romantic sex 18 years